מבוא לשירות הענן Windows Azure

שלום לכולם, זהו מאמר ראשון בסדרת מאמרים בנושא Windows Azure (אז'ור), בסדרת המאמרים הזו אנסה לכסות כמה שיותר מידע הקשור לנושא ולהדגים כיצד לבצע פעולות נפוצות בסביבת Azure.
המטרה היא שמי שיסיים את הקריאה יבין מה זה Windows Azure, מה היתרונות, כיצד הוא יכול לנצל את השירות עבור הצרכים שלו – של הארגון בו הוא עובד וכיצד לעבוד עם השירות הלכה למעשה.
המאמרים הטכניים במדריך מיועדים בעיקר לאנשי IT מתחילים ומתקדמים ויתמקדו יותר בשירותי התשתית ש-Azure מציע ופחות בצד הפיתוח, אבל כמובן שיהוו לעזר וערך מוסף משמעותי לכל אנשי הפיתוח שעושים שימוש בשירות וגם לאנשים מן המניין שמתעניינים בטכנולוגיה.

בואו נתחיל …

Windows Azure היא סביבת הענן הציבורי (Public Cloud) של חברת מיקרוסופט.
אז מה זה בכלל ענן ? ולמה ציבורי ? אסביר בקצרה.
הענן הוא כינוי לסביבת מחשבים מרוחקת מהסביבה בה המחשב שלכם נמצא ומספקת לכם שירות כלשהו.
לרוב, ה"ענן" הוא כינוי לחוות שרתים (Data Center) מרוחק.
שם, ע"ג שרתים, רצים אותם שירותים אליהם אתם ניגשים בצורה מרוחקת.
הדוגמא הכי בסיסית לשירות אותו אתם מקבלים מהענן היא אתרי האינטרנט אליהם אתם גולשים.
אותם אתרים מתארחים ע"ג שרתים היושבים בחוות השרתים. אנו נמצאים כיום בעידן שבו כמעט כל השירותים שאותם אנו צורכים והיו נמצאים בסביבת המחשוב המקומית עוברים גם הם לענן.
שירות הדוא"ל, שרתי Terminal, שרתי קבצים ועוד…
הסיבה למעבר לענן נעוצה בעובדה שיש לא מעט יתרונות בשימוש בשירותים כשהם בענן, אפרט על כך בהמשך. לגבי התיאור "ציבורי", ישנם שני סוגי עננים, ענן ציבורי וענן פרטי.
ההבדלים בין שני סוגי העננים:

ענן ציבורי – היא סביבת מחשוב אחת שנמצאת ב"ענן" ומשמשת מספר ארגונים. סביבות כאלו מוקמות ע"י ספקי שירותי ענן כגון חברות Hosting וחלקים מאותה סביבת מחשוב מושכרות ללקוחות שונים.

ענן פרטי – היא סביבת מחשוב אחת שנמצאת ב"ענן" ומשמשת רק ארגון אחד. סביבה כזו מוקמת בד"כ ע"י מחלקת ה IT של אותו ארגון והארגון הוא גם הבעלים של כל הציוד ממנו מורכב ה"הענן".
אם זה השרתים, ציוד התקשורת כגון סוויצ'ים וכו' …

תוכלו לקרוא כאן בהרחבה לגבי המושג מחשוב ענן וסוגי העננים.
לפני שנמשיך, נציין שהמתחרות הגדולות כיום בתחום הענן הציבורי הן:
Amazon Web Service (AWS) – Amazon
Google Cloud – Google
Windows Azure – Microsoft

ישנן לא מעט חברות אירוח שרתים (Hosting providers) המספקות שירותים ע"ג ענן ציבורי שהן הקימו, אך ללא ספק השחקניות העיקריות כיום בשוק הענן הציבורי הן Amazon, Google ו-Microsoft.

שירותי הענן מתחלקים לשלושה קבוצות של שירותים:

PAAS (Platform as a service) – פלטפורמה כשירות.
זו סביבת פיתוח בה כלי הפיתוח מתארחים בענן והגישה אליהם מתבצעת באמצעות דפדפן וגם סביבה להרצת האפליקציות אותן מפתחים.
דוגמא לשירות PAAS הוא כלי הפיתוח Visual Studio של מיקרוסופט שבמקום לרכוש עבורו רישוי ולהתקין אותו מקומית כפי שהיה עד היום ניתן כיום להשכיר אותו, לשלם כל חודש עבור הרישוי ולגשת אליו באמצעות הדפדפן ולעבוד מכל מקום, ללא צורך בהתקנה על המחשב המקומי.

SAAS (Software as a Service) – תוכנה כשירות.
מודל SAAS מציע תוכנות/אפליקציות שרצות בענן וניתן לגשת אליהם באמצעות הדפדפן. המודל הזה פותר את המשתמש מרכישת רישוי בעלות גבוהה, מהתקנת התוכנה מקומית או מתחזוקה שלה כמו התקנת עדכונים שותפת. דוגמא לשירות SAAS היא חבילת Office365 שמציעה חברת מיקרוסופט.
שכחו מחבילת ה-Office הישנה המצריכה רכישת רישוי והתקנה של החבילה מקומית על המחשב.
כיום ניתן להשכיר רישוי על בסיס חודשי לחבילת Office365 ולגשת ל- Word, Excel, Power Point, Outlook ושאר מוצרי חבילת Office המוכרים לכם באמצעות הדפדפן מכל מחשב המחובר לאינטרנט.

IAAS (Infrastructure as a service) – תשתית כשירות.
המודל הזה הוא ממש מהפכה לעולם הIT. במקום לרכוש שרתים, Storages, ציוד תקשורת, רישוי עבור מערכות הפעלה, לבצע תחזוקה לחומרה, כמו החלפת רכיבי חומרה תקולים, שדרוג חומרה ועוד…
ניתן כיום להשכיר את התשתית ובכך להיות פתורים מכל המשימות הנ"ל ובנוסף ליהנות מיתרון של גמישות בלתי מוגבלת ביכולות התשתית דבר שמאפשר חיסכון בעלויות וגיבוי במקרים שבהם צריך לחזק את התשתית במהירות. תחילה נסתכל על גמישות התשתית מנקודת מבט כלכלית, חיסכון בעלויות.
במודל IAAS משלמים רק על מה שצורכים. לדוגמא, אם אתם כיום משתמשים רק ב-1TB בStorage- תשלמו רק על 1TB, בשונה ממה שהיה עד היום שקונים Storage. כשתצטרכו עוד מקום ב- Storage פשוט תוכלו להגדיל אותו בין רגע ותשלמו רק על מה שאתם צורכים בפועל. עד היום נניח שרכשתם Storage בעל קיבולת של 5TB על מנת שתהיה יכולת גדילה עתידית שילמתם על 5TB אך השתמשתם בפועל רק ב 1TB. בזבוז לא ? עכשיו נסתכל על גמישות התשתית מנקודת מבט טכנית.
בעבודה במודל IAAS יש לכם היכולת להגדיל-לחזק את יכולות התשתית בלחיצת כפתור.
ניקח מקרה לדוגמא של אתר אינטרנט שמתארח על שרת פיזי, החברה החליטה שהיא מעוניינת לבצע קמפיין פרסומי לאתר האינטרנט שיביא לגדילה משמעותית בכמות הגולשים לאתר כתוצאה מכך כמובן שהגדילה בכמות הגולשים תגרום לצריכת משאבים גדולה יותר כמו צריכת זיכרון ו-CPU במידה והשרת יגיע למקסימום צריכת משאבים יהיה צורך להוסיף לו CPU וזיכרון דבר המצריך לבצע רכישה של הרכיבים, התקנה פיזית של הזיכרון וה-CPU ועוד לא מעט מגבלות עד שהגדלת המשאבים תתבצע השירות לא זמין… בעיה!
לעומת זאת, במידה והשרת שלכם הוא וירטואלי ואתם רוכשים את התשתית במודל IAAS אתם לא עומדים בפני הבעיה הזו מכיוון שבלחיצת כפתור (ולפעמים גם לא צריך את לחיצת הכפתור ניתן לבצע זאת אוטומטית ,Auto Scaling נדבר על זה במאמרים הבאים בנושא) אתם יכולים להוסיף משאבים כמו זיכרון, CPU, שטח דיסק, להגדיל את כמות השרתים ועוד… יעיל ביותר!

נחזור לדבר על Windows Azure ספציפית.
סביבת Azure מציעה שירותים בשני מודלים PAAS ו- IAAS.
כשחברת מיקרוסופט התחילה להציע את השירות, Azure הציעה רק שירותים ממודל PAAS עם הזמן השירות התפתח וכיום מוצאים גם שירותים ממודל IAAS.

ה- Azure נמצא בהתפתחות מתמדת וכל הזמן נוספים שירותים חדשים ושיכלול של אפשרויות של השירותים הקיימים.
על קצה המזלג אציין פה דוגמאות לחלק מהשירותים ש- Azure מציע כיום, אסקור לעומק ואדריך על אופן העבודה עם השירותים במאמרים הבאים.
Virtual Machine – השירות מאפשר הקמה של מכונות (שרתים) וירטואליים מבוססי מערכות הפעלה של Windows או Linux.
Web Sites – הקמה של שטח אירוח לאתר אינטרנט בודד או מספר אתרים מבלי להתקין מערכת שלמה של IIS (שירות הWEB חברת מיקרוסופט).
SQL – הקמה של שטח אירוח למסד נתונים אחד או יותר מסוג MSSQL או MySQL מבלי צורך להתקין את השירות כולו.
Virtual Network – שירות רשת המאפשר הקמה של רשתות וירטואליות, חלוקה ל VLAN הכל בדומה לרשת רגילה.
Storage– שירות המאפשר לאכסן עליו מידע, להקצות ממנו דיסקים למכונות וירטואליות.
CDN (Content delivery network)– שירות המאפשר להפיץ מידע בין שרתים שמפוזרים באזורים גאוגרפים שונים על מנת שלקוחות מכל אזור יקבלו את המידע מהשרת הכי קרוב אליהם וכך לשפר את ביצועים בזמן התגובה ללקוחות/גולשים.

תמחור השירותים ב-Azure:
כל השירותים מתומחרים לפי שעת שימוש כשבפועל החיוב מתבצע ברמת דקות.
לצורך הדוגמא בלבד נניח ששעת שימוש במכונה וירטואלית מתומחרת בעלות של 0.18$ לשעה.
בפועל השתמשתם במכונה 40 דקות, התשלום יהיה  0.12$=X40(0.18$/60).
כמובן שגם בנושא זה ארחיב במאמרים הבאים, אשתדל להתייחס לנושא התמחור של כל שירות בזמן ההסבר עליו.
מכיוון שנושא התמחור הוא דבר שמתעדכן כל הזמן ניתן להתעדכן במידע העדכני ביותר בקישור הבא – מחירים Windows Azure ולהיעזר במחשבון עלויות של Windows Azure.

עד כאן חלק המבוא, אתם מוזמנים להאיר הארות ולשאול לשאלות בתחתית הפוסט.
במאמר הבא נעסוק בפריסה הגיאוגרפית של ה-Data Centers של Windows Azure, במבנה הפיזי שלהם והסיבות לאותה פריסה ומבנה.

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × five =

הרשמו לרשימת התפוצה!