עלויות שרת וירטואלי ב-Azure

בדומה להרבה דברים בחיים, מלבד התשלום על המוצר/שירות העיקרי אותנו אנו קונים ישנם תשלומים נלווים.
מס' דוגמאות ברשותכם…
ברכב, מעבר לתשלום על הרכב יש לנו ביטוח, טסט, דלק וכו' …
בדירה שאנו רוכשים או שוכרים מעבר לתשלום על הדירה, יש לנו ארנונה, ועד בית, חשמל, מים וכו' …
שרוכשים מניות, מעבר למחיר המניה, יש תשלום עמלות רבעוני לבנק, דמי קניה, דמי מכירה …
לא כדאי לכם שאמשיך עם דוגמאות יש לא מעט כאלו.
כעת, כשהבנתם את הרעיון, הרשו לי להודיע לכם ידידי שגם לשרת וירטואלי ב-Windows Azure קיימות עלויות נוספות מעבר לעלויות השימוש בשרת.
במדריך הבא אסקור את עלויות השימוש בשרת והשירותים הנלווים לו, שגם עליהם אתם צריכים לשלם.
כל זה על מנת שתוכלו להבין בפועל כמה יעלה לכם השימוש בשרת ב-Windows Azure.
בנוסף, אסביר מה נחשב ל-"שימוש" בשרת ומה לא נחשב כ-"שימוש".
הכל בתוך הפוסט, כנסו!

נתחיל עם עלויות השרת למרות שכבר נגענו בנושא בפוסטים קודמים
"מבוא לשירות הענן Windows Azure"
"ההבדל בין Azure basic tier VM ל-Azure standard tier VM"

התשלום על שרת וירטואלי ב-Azure עובד באופן הבא
מיקרוסופט מפרסמים מחיר מדויק של שעת "שימוש" בשרת עבור כל גודל של שרת וירטואלי, בכל אחד מה-Tiers, לפי סוג מערכת ההפעלה ובכל אחד מה- Regions.
לדוגמא, המחיר של שרת Windows בגודל A2 ב-Basic tier ב-East US יהיה שונה ממחירו של שרת Linux בגודל A2 ב-Basic tier ב-East US.
כמעט כל פרמטר (גודל, מערכת הפעלה, Tier, region) יכול לשנות את מחיר השרת.
במחירים המדויקים של השרתים תוכלו להתעדכן בכל עת בעמוד הבא באתר הרשמי של Windows Azure – מחירים Windows Azure virtual machines.
השרתים מתומחרים לפי שעת שימוש כשבפועל החיוב מתבצע ברמת דקות.
נניח ששעת שימוש במכונה וירטואלית מתומחרת בעלות של 0.18$ לשעה. בפועל השתמשתם במכונה 40 דקות, התשלום יהיה 0.12$=X40(0.18/60).

אז מה נחשב ל-"שימוש" בשרת ומה לא נחשב ל-"שימוש" ?
בואו אחרי ואראה לכם,

1. התחברו ל-Windows Azure management portal באמצעות פרטי החשבון שלכם (כיצד ליצור חשבון Microsoft)

01

2. בתפריט השירותים בצד שמאל לחצו על "Virtual Machines"

02

3. כעת אתם רואים את רשימת השרתים שלכם (בדוגמא קיים שרת אחד בלבד).
ליד כל שרת מצויין הסטטוס שלו, אחד מתוך מספר סטטוסים אפשריים.
Running  – השרת פעיל ב-Azure והוא גם דלוק מבחינת השרת עצמו, ניתן להתחבר אליו.
Running (provisioning) – השרת פעיל ב-Azure אמנם מבחינת השרת עצמו לא ניתן עדיין להתחבר אליו מכיוון ש-Azure מכין אותו לשימוש (זה יכול להיות מצב שהוא מעביר אותו מ-Host ל-Host, מגדיר אותו מחדש, השרת תוך כדי אתחול של מערכת ההפעלה וכו' …)
stopped – השרת מכובה מבחינת השרת אבל עדיין פעיל מבחינת המערכת של Azure לא ניתן להתחבר אליו.
stopped (deallocated) – השרת מכובה מבחינת השרת וגם מבחינת המערכת של Azure לא ניתן להתחבר אליו.

03

 

כאשר השרת זמין מבחינת המערכת של Azure, ז"א השרת נמצא באחד המצבים הבאים:
Running
Running (provisioning)
stopped
המצב הזה נחשב כ-"שימוש" ואתם מחויבים.
כאשר השרת לא זמין מבחינת המערכת של Azure, ז"א השרת נמצא במצב stopped (deallocated) מצב זה לא נחשב כ-"שימוש" ואתם לא מחויבים.
על מנת להעביר שרת למצב stopped (deallocated) עליכם תחילה לכבות את השרת דרך מערכת ההפעלה בצורה מסודרת ולאחר מכן ללחוץ על "Shut Down" דרך הפורטל.

כך נראית המכונה לאחר שכיביתם אותה דרך מערכת ההפעלה אך היא עדיין "פעילה" דרך המערכת של Azure.

stopeed

וכך לאחר שלחצם על "Shut Down"

stopeed2

04

05

06

07

עד כאן לגבי חיוב על השרת הוירטואלי, אבל כפי שהוסבר כבר בהתחלה, יש את החיובים מעבר.
אסקור אותם, אבל אסקור אותם בקצרה, רק על מנת שתהיו מודעים לנושא ולא תופתעו בעת החיוב, במאמרים עתידיים אסקור יותר לעומר לגבי העלויות של השירותים "מסביב".
אכתוב ממש מאמר ייעודי שיפרט את עלויות השימוש של אותו שירות.

 תעבורה – אגדיר אותו כחיוב שנחשב "מסביב" העיקרי ביותר מכיוון שבניגוד לשאר החיובים "מסביב" מהם ניתן להימנע מלצרוך אותם מתעבורה לא ניתן להימנע.
אתם חייבים תעבורה ולו האפסית ביותר.
מס' נקודות לגביו חיוב על התעבורה.

– ככלל, על תעבורה נכנסת לחוות של Windows Azure אתם לא משלמים.
Azure מחייבים רק על תעבורה יוצאת מהחווה לעולם. לדוגמא:
העלאתם קובץ באמצעות-FTP לכיוון השרת שלכם- לא שילמתם.
הורדתם קובץ באמצעות-FTP מהשרת שלכם – שילמתם.

– עד 5GB תעבורה (מזכיר לכם תעבורה יוצאת! על נכנסת אתם לא משלמים ולא משנה כמה תעבורה תיצרו) אתם לא משלמים. החל מ-5GB ומעלה תחויבו.

– עלויות התעבורה עשויות להיות שונות בכל אחד מה- Regions.

– אין חיוב על תעבורה (יוצאת, מזכיר שוב Azure מחייבים רק על תעבורה יוצאת) בין שירותים בתוך ה-Azure שנמצאים בתוך אותו Region גם אם מדובר על שירות שלא מוגדר תחת החשבון שלכם.
לעומת זאת, תעבורה בין שירותים בתוך Azure אבל כשהשירותים מוגדרים ב- Region שונה כל אחד תחויבו (על תעבורה יוצ… יפה ! קלטתם!).

תוכלו להתעדכן תמיד במחירי תעבורה מעודכנים ובתנאים (כמו לדוגמא שמחייבים רק על תעבודה יוצאת) ש-Azure מגדירה בקישור הבא – "מחיר תעבורה Windows Azure"

 דיסקים – בפוסט הקודם "ההבדל בין Azure basic tier VM ל- Azure standard tire VM" צויין שב-Azure קיימים מס' סוגים של דיסקים (HDD – Hard drive).
1.דיסק של מערכת ההפעלה (Operating system disk) עליו תוכלו לשמור גם נתונים אבל לרוב לא עושים זאת בסביבות ייצור (Production)
2.דיסק זמני (temporary disk) – דיסק שנועד לשמור עליו קבצים זמניים, את ה-Page file וכו' … ברגע שביצעם אתחול לשרת התוכן בדיסק הזה נמחק.
3.דיסק נתונים (Data disk) – מדובר בדיסק שעליו שומרים מידע והוא קבוע.
את שתי סוגי הדיסקים הראשונים, הדיסק של מערכת ההפעלה והדיסק הזמני מקבלים יחד עם השרת וכחלק מהחיוב עליו.
את הדיסק השלישי עליכם להגדיר כשירות Storage ולשייך אותו לשרת שלכם – על הדיסק הזה אתם משלמים מעבר לתשלום על השרת.
התשלום עליו מחושב לפי נפח השימוש בדיסק.
אתם יכולים להימנע מרכישת Storage נוסף, תוכלו לשמור את הנתונים על הדיסק של מערכת ההפעלה אך לא מדובר בדבר מומלץ ולרוב לא עושים זאת בסביבות ייצור.

כתובות IP – כברירת מחדל לשרתים עצמם אין כתובות IP אמיתיות/חיצוניות (נדבר על זה בהרחבה במאמרים הקשורים לנושא) אלא כתובות פנימיות אותן תוכלו לקבל כמעט ללא הגבלה לכל שרת.
הIP- האמיתי/חיצוני המכונה VIP – Virtual IP (IP לא קבוע !) משויך לאובייקט ב-Azure המכונה Cloud service נדבר עליו עוד הרבה…
בתוך ה-Cloud Service נמצאים שרתים, זה יכול להיות שרת אחד או יותר.
כל השרתים שנמצאים באותו Cloud Service עושים שימוש באותו כתובת VIP.
את כתובת הVIP- הראשונה לכל Cloud Service אתם מקבלים ללא עלות מעבר לכך אם תרצו כתובת קבועה או כתובות נוספת תצטרכו להוציא את הארנק ולשלם.
**ההסבר הנ"ל על כתובות הIP וה-Cloud Service עשוי ליצור בלבול למי שעדיין לא מכיר את המבנה של Azure אל תתעמקו יותר מדי בדברים מבטיח הסברים במאמרים בעתיד.

 תמיכה – רוצים תמיכה ? תשלמו !
כברירת מחדל Azure לא מספקים תמיכה לשרתים אפילו לא הבסיסית ביותר – תתמודדו לבד.
שאני אומר אפילו לא הבסיסית ביותר אני מתכוון, עשיתם אתחול לשרת, השרת לא עלה מצידם של מיקרוסופט שתמחקו את השרת ותגדירו אותו ותגדירו במקומו אחד חדש.
ישנם מס' רמות של תמיכה וכל סוג של תמיכה מתומחרת באופן שונה.
Azure לא מוכרים תמיכה על בסיס שעות חד פעמיות– הכל חבילות שעליכם לקנות מראש.

יש מקום לשאלות ו/או הערות בתחתית הפוסט אתם מוזמנים.

הג'וקר.

 

הוספת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twelve − 8 =

הרשמו לרשימת התפוצה!